lørdag 7. august 2010

Pizzabrød

I et oppskriftshefte som jeg fikk med brødbakemaskinen min står det en oppskrift på Sun Dried Tomato Bread. Jeg har tatt utgangspunkt i denne, men endret en del på oppskriften og kalt brødet Pizzabrød istedenfor. Det har blitt et av mine favorittbrød :)


Dette trenger du til 1 kg brød:
- 375 ml lunkent vann
- 1,5 ss olje fra soltørkede tomater
- 200 g hvetemel
- 400 g grovbakst mel
- 50 g revet parmesan
- 1,5 ts salt
- 3 ts sukker
- 2 ts tørrgjær
- 8 soltørkede tomater i olje
- 4 ss oregano

Slik gjør du:
Bland først vann og olje. Bland sammen mel, parmesan, salt, sukker og gjær og rør det inn i vann og olje blandingen. Elt sammen til en smidig deig. Fisk opp soltørkede tomater fra glasset og la dem renne godt av seg på et kjøkkenpapir.

Grovhakk tomatene og elt dem og oregano inn i deigen.

Legg deigen i bakebollen, dekk den med et kjøkkenhåndkle og la den heve i en time på et lunt sted.

Rull deigen til en pølse og ha den i en smurt brødform. Dekk den med et kjøkkenhånkle og la brødet heve i en time til.

Stek brødet nederst i ovnen på 225 grader i ca 30 minutter. Hvelv brødet over på en rist og knips med fingrene på undersiden. Hvis det kommer en hul lyd er brødet ferdig, hvis ikke bør det stekes videre uten form i ca 10 minutter.

Avkjøl brødet en liten stund på rist før du begynner å skjære i det.

Smaker godt med smør på som tilbehør til f.eks. lasagne al forno eller gresk moussaka eller med hvitost på som et eget måltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)