mandag 31. oktober 2011

Fylt indrefilet surret i strandaskinke

Denne retten er inspirert av noe jeg spiste da jeg var på middag hos en venninne. Hun serverte kyllingfilet som var fylt med kremost blandet med litt rød pesto og surret i strandaskinke. Det var utrolig godt. Tusen takk, Siv :) Jeg lagde min egen variant med indrefilet av svin, sambal oelek, philadelphiaost og strandaskinke. Ved siden av hadde vi fløtegratinerte poteter, sopp og løk med crème fraîche og en grønn salat.
Dette trenger du til 4 personer:
- 800 g indrefilet av svin
- 1/2 pk philadelphia naturell
- 1 ts sambal oelek
- salt og pepper
- 1 pk strandaskinke
- 4 ss smør

- ingredienser til tilbehør: se egne oppskrifter (linket til lenger oppe)

Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 180 grader. Sjekk om kjøttet får plass i stekepannen. Hvis ikke deler du det i to. Snitt opp indrefileten på langs.
Bland sammen philadelphia og sambal oelek.
Ha i litt salt og pepper. Legg fyllet i snittet som du laget.
Krydre rundt hele fileten med salt og pepper.
Surr strandaskinke rundt hele indrefileten slik at den er godt pakket inn.
Varm opp stekepannen og ha i godt med smør. Fres kjøttet noen minutter...
...på alle sider sånn at det er pent brunet.
Legg indrefiletene på et bakepapirkledd stekebrett.
Stek dem midt i ovnen på 180 grader i ca. 20 minutter.
Eller bruk steketermometer. Lag tilbehøret i mellomtiden. Pakk kjøttet inn i aluminiumsfolie og la det hvile på kjøkkenbenken i ca. 10 minutter før du serverer det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)