søndag 9. januar 2011

Ostebrød med soltørkede tomater

Jeg har vært på juletrefest i Oslo i helgen. Det er en årlig sammenkomst for halve slekten til kjæresten min der vi treffes, går rundt juletreet, har leker for barna og quiz, og spiser god mat. Maten er medbragt av alle som deltar, også deler man med alle. I fjor bakte jeg pizzabrød. Det ble godt likt og oppspist nesten med en gang. Derfor tok jeg med 2 brød denne gangen. 1 timianbrød med maldonsalt og et ostebrød med soltørkede tomater. Jeg lagde først en grunndeig til 2 brød og knadde deretter inn timian i det ene brødet og ost og soltørkede tomater i det andre. Hele oppskriften på timianbrød finner du her.

Dette trenger du...
...til fin grunndeig til 2 brød:
- 6 dl lunkent vann
- 1 dl oliven- eller solsikkeolje
- 1 pk fersk gjær
- 2 ts sukker
- 1 ts salt
- 15 dl mel (ca. 1 kg)

...til timianbrødet:
- 1,5 ss tørket timian
- 1 ss maldonsalt

...til ostebrødet:
- 100 g revet hvitost
- 3 ss hakket soltørket tomat

Slik gjør du:
Ha vann og olje i en bolle og smuldre i gjæren. Rør til den er oppløst. Ha i sukker og salt. Rør litt før du har i melet. Kna det sammen til en smidig deig. Del deigen i to emner. Bruk gjerne kjøkkenvekten for å få emnene like store. Kna inn timianen i det ene emnet og legg det til heving i en bakebolle dekket med et kjøkkenhåndkle. Kna inn soltørket tomat og halvparten av osten i det andre. Legg det til heving i en anne bolle. La deigene heve i 30 minutter. Herfra skriver jeg bare om ostebrødet. (Følg oppskriften på timianbrød videre her) Ta deigen ut av bollen og kna den lett sammen. Rull den til en pølse som passer i brødformen din. Dryss revet ost på kjøkkenbenken og rull deigen over slik at den blir dekket med ost rundt hele. Smør en brødform veldig godt med smør eller margarin og legg deigen oppi. La den heve under et kjøkkenhåndkle i 30 minutter til. Jeg måtte la deigen heve på benken fordi jeg bare hadde en brødform tilgjengelig, og den stod i ovnen med timianbrødet i. Men det gikk helt fint. Jeg bare flyttet den ferdig hevet over i brødformen (etter at jeg hadde smurt den selvfølgelig) og satt formen rett i ovnen. Stek brødet nederst i ovnen på 225 grader i ca. 30 minutter. Du må kanskje legge litt aluminiumsfolie oppå etter 10-15 minutter slik at brødet ikke blir svidd. Ta brødet ut av formen og bank under og på sidene for å høre om det er ferdig. Hvis det kommer en hul lyd er det ferdig. Hvis ikke steker du det 5-10 minutter til uten brødformen. La brødet hvile en stund før du skjærer i det. Brødet smaker godt til kylling, grillmat, salat eller alene med smør på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)