torsdag 20. juni 2013

Bringebærsyltetøy uten frø

 Jeg synes bringebærsyltetøy gjør seg veldig godt i kaker, særlig bløtkaker. Men jeg synes ikke frøene er så gode å tygge på når jeg spiser kake. Derfor lagde jeg dette bringebærsyltetøyet uten frø. Det kan selvfølgelig også brukes på brødskiven :)


Dette trenger du til ca. 400 g syltetøy:
- 400 g bringebær
- 12 g syltepulver (jeg brukte blå Jam)
- 150 g melis

Slik gjør du:
Tin bærene hvis de er frosne. Ha bærene i en blender eller food prosessoren og kjør det til en jevn og glatt masse.
 Sil ut frøene gjennom en finmasket sil. Kast frøene.
 Ha bringebærsuppen i en liten kjele. 
 Kok opp og ha i syltepulveret. Rør til det er blandet inn. Trekk kjelen av varmen.
 Ha i melisen og rør til den er oppløst.
 Sånn :)
 Fyll bringebærsyltetøyet på et kokt glass og skru på lokket. Sett glasset opp ned til syltetøyet er avkjølt. 
Oppbevares i kjøleskapet.

2 kommentarer:

  1. Smart! Jeg bruker gjerne bringebærcoulies i kaker, men dette er jo hakke mer anvendelig. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg også gjort før, men dette ble bedre synes jeg :)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)