onsdag 19. juni 2013

Bløtkake med bærflagg (17. maikake)

Denne kaken laget jeg til 17. mai (ja, jeg henger så langt etter), men den passer også bra som bursdagskake nå om sommeren. Masse deilige bær og krem :) Og inni er det blåbær, bringebærsyltetøy og krem...


Dette trenger du til en rund kake (24 cm i diameter):
Dette trenger du:
- 3 egg
- 250 g sukker
- 200 g hvetemel
- 2 ts bakepulver
- 1 dl vann
- 6 ss melk til dynking
- 3 dl kremfløte
- 3 ss sukker
- 1 kurv jordbær
- 2 kurver bringebær
- 2 kurver blåbær
- bringebærsyltetøy (jeg brukte hjemmelaget uten frø)

Slik gjør du:
Pisk egg og sukker hvitt.
 Ha i hvetemel, bakepulver og vann og miks til røren er klumpfri.
Smør en springform (24 cm i diameter) godt.
Hell i røren og stek bunnen på 160 grader i ca. 40 minutter nederst i ovnen.
La bunnen avkjøle seg helt før du deler den i to på langs.
 Dynk hver del ved å dryppe over 3 ss melk. Pisk kremfløten til krem med 3 ss sukker. Jeg pisket kremen akkurat litt for lenge (det skjer alltid med meg...), men det trenger ikke du å gjøre. Monter kaken på kakefatet du skal bruke. Det blir vanskelig å flytte den etterpå... Fordel bringebærsyltetøy, litt krem og halvparten av blåbærene på den underste bunnen. Legg den andre bunnen oppå. 
 Dekk kaken med resten av kremen. Lett å se at denne kaken er hjemmelaget ja... Men det ordner seg når bærene kommer på :)
 Lag norsk flagg oppå kaken med blåbær og bringebær. Jeg måtte kaste ca. en tredjedel av bringebærene fordi de var dårlige. Flaks at jeg kjøpte to kurver!
 Hvis du vil kan du la kaken være sånn som den er nå.
 Men jeg synes jordbær er så godt, også ser de så fine ut! Del jordbærene i to og pynt rundt kaken med dem.
 Ferdig! En idé til neste 17. mai kanskje? Eller til sommerbursdagsbarn og -voksne :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)