tirsdag 18. juni 2013

Biscotti med hvit sjokolade og et hint av sitron

Jeg har endelig fått somlet meg til å lage biscotti. Biscotti, som betyr stekt to ganger, er en type italiensk kjeks. Tradisjonelt dyppes den i kaffien, men for oss som ikke like kaffe passer den like godt til te. Kjempegode! En biscotto, flere biscotti :)

Til ca. 70 biscotti trenger du:
- 180 g smeltet smør, avkjølt
- 230 g sukker
- 3 romtempererte egg
- revet skall av 1 sitron
- 1/2 ts vaniljesukker 
- 200 g grovhakket hvit sjokolade
- 120 g mandler
- 475 g hvetemel
- 1 ts bakepulver

Slik gjør du:
Varm opp stekeovnen til 160 grader. Visp sammen smeltet smør, sukker, egg, sitronskall og vaniljesukker.
Rør inn sjokoladen og nøttene.
 Bland sammen melet og bakepulveret og ha det i blandingen. Bland det til en myk, klissete deig.
 Del deigen i fire porsjoner som du former til pølser på et lett melet underlag. Pølsene skal være ca. 5 cm brede og 20 cm lange.
 Plasser to og to pølser på et bakepapirkledd stekebrett. Trykk pølsene litt flate slik at de blir ca. 7 cm brede og 25 cm lange.
 Stek ett og ett brett i 30-35 minutter. Da skal de kjennes faste ved berøring og være akkurat gjennomstekte. Avkjøl dem på brettene. Skru ned varmen til 150 grader. Skjær pølsene i ca. 1 cm tykke skiver på skrå med en skarp kniv. 
Legg skivene tilbake på brettet...
...og stek dem i 20-30 minutter eller til de er sprø. Jeg satt en tresleiv i døren slik at den stod litt på gløtt for å slippe ut fuktighet.
La biscottiene avkjøles litt på stekebrettet før du lar dem kjøle seg helt ned på rist. Server til kaffien (eller teen)!
Disse har lang holdbarhet og egner seg godt som gave :)

1 kommentar:

  1. Å det fikk jeg lyst på. Kanskje jeg skal prøve meg på noe slikttil helga. Klem

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)