lørdag 11. mai 2013

Risotto med kylling og sitron

Da jeg var gravid var risotto en av de få matrettene jeg absolutt ikke klarte å få ned. Det er rart hvordan noe jeg liker så godt kunne gjøre meg så kvalm bare fordi jeg var gravid. Men nå er jeg meg selv igjen og risotto står ofte på menyen. Kylling og sitron er en utrolig god kombinasjon. Friskt, godt og vårlig :)


Dette trenger du til 2 porsjoner:
- ca. 300 g kyllingfilet
- 250 g risotto
- 5 dl kyllingbuljong
- 1/2 løk
- 3 ss smør
- 2 ss olje
- revet parmesan etter smak
- salt og pepper
- skallet av 1 sitron
- saften av 1/2 sitron 

Slik gjør du:
Hakk løken. Bruk gjerne denne metoden. Skjær kyllingfiletene i strimler. Kok opp buljongen og hold den varm. Varm opp en stor stekepanne til litt over middels temperatur. Ha i 1 ss smør og 1 ss olje. Fres løken til den blir myk.
Ha i risottoen og la den frese med et minutt eller to.
Skru ned varmen til lav temperatur, ha i revet sitronskall og en øse med buljong.
La det småkoke til buljongen er kokt inn og gjenta med en ny øse. Rør av og til.
Mens du fortsetter med dette i 15-20 minutter steker du kyllingstrimlene i 1 ss olje i en annen stekepanne.
Når risottoen er myk, men fortsatt har litt tyggemotstand er den ferdig. Da har du i kyllingstrimlene, sitronsaften, 2 ss smør, parmesan og salt og pepper.

Rør til smøret og parmesanen er smeltet og smak om det trengs mer av noe. Ha eventuelt i mer parmesan, salt, pepper eller sitronsaft og server.
Jeg liker å ha litt ekstra pepper på toppen. Nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)