lørdag 11. mai 2013

Kokebokprosjekt: Grenseløse grønnsaker og urter

Jeg fikk en forespørsel fra forfatteren av boken "Grenseløse grønnsaker og urter", Loveleen Brenna, om jeg ville være med å gi kvinnene og jentene i boken et rettferdig "ansikt" ved å skape en ny fortelling om kvinnene i boken. Boken er om ni kvinneliv og oppskrifter fra deres flerkulturelle arv. 
Bildet er lånt fra www.z-forlag.no

Utklipp fra z-forlag:
I 2012 inngikk Seema AS og Det norske hageselskap et viktig samarbeid.
Interessen for hvordan man dyrker egne matvekster og tilbereder disse, er sterkt økende i Norge.

I denne boken ønsker vi å synliggjøre den kunnskapen som kvinner fra ulike nasjoner har om tilberedning av grønnsaker og urter fra egne hjemland, og hvordan mange av disse grønnsakene og urtene også kan dyrkes i Norge.

Matproduksjon i egen hage gir et verdifullt innblikk i- og en forståelse av naturens syklus. Gleden ved å dyrke jorden, se frøet spire for til sist å høste av det jorden gir, er universell. Å tilberede og dele et måltid er noe som gleder og forener på tvers av nasjoner og religioner.

Vi ønsker å takke kvinnene som har delt sine historier, mattradisjoner og oppskrifter med oss. Det norske hageselskap, på sin side, bidrar med kunnskap om dyrking av eksotiske grønnsaker og urter i Norge.

Prosjektet Grenseløse grønnsaker og urter er en gave til Dronning Sonja i anledning hennes 75-årsdag.

Loveleen lurte på om jeg ville si noe om historiene og presentere noen av oppskriftene her på Holy macaroni! hvis jeg fikk boken tilsendt. Jeg er veldig interessert i andre kulturer, og elsker å prøve mat fra forskjellige land, så dette ville jeg være med på. I tillegg synes jeg det var for en god sak. Det er viktig å synliggjøre disse kvinnenes ressurser. Jeg har bestemt meg for å presentere én og én av kvinnene, og lage minst en oppskrift fra hver kvinne som jeg kommer til å skrive oppskrift og fremgangsmåte på under. Her kommer det mye spennende mat, så følg med! Allerede i neste uke skal jeg prøve meg på Butterchicken - håper det blir bra...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)