mandag 22. april 2013

Babyhirsegrøt

Hirseflak er naturlig rike på jern og derfor gode i den første babygrøten. De er også glutenfrie. Vår gutt, Ludvik, har fått denne grøten fra han var fire og en halv måned gammel. Det er egentlig anbefalt å vente til barnet er seks måneder gammel før man begynner med fast føde, men etter å ha vært oppe og matet ham 5 ganger hver natt i flere uker satte jeg foten ned og bestemte at han skulle få litt grøt til kvelds. Vi begynte med en teskje, så en spiseskje osv. til en full porsjon (ca. 1 dl). Nå får han hirsegrøt hver kveld før leggetid, og han sover faktisk litt bedre. Nå er jeg "bare" oppe med ham 2-3 ganger om natten. Jeg pleier å ha litt sviskemos, maltekstrakt eller aprikosmos som smakstilsetning i grøten. Men det er mye annet du kan bruke også. Banan, blåbær, pæremos og eplemos er noen eksempler. Husk på at hvis du begynner med hirsegrøt må du begynne forsiktig når du skal gå over til grøttyper med gluten slik at den lille magen rekker å venne seg til det.
Her har jeg brukt sviskemos som smakstilsetning


Dette trenger du til 2 små porsjoner:
- 2 ss hirseflak
- 1 dl vann
- litt morsmelk (evt. morsmelkerstatning)

Slik gjør du:
Jeg pleier å finmale hirseflakene før jeg koker dem. Da maler jeg en halv pakke hirseflak om gangen også oppbevarer jeg dem i en tett boks. Du kan også bruke stavmikseren til å mose grøten med etter at den er kokt. Eller du kan la være å mose den hvis du vil lage grøt med en litt grovere konsistens. Jeg synes det er mest praktisk å finmale hirseflakene mens de er tørre. Sett kniven i food prosessoren og ha i hirseflakene. Kjør på full guffe til flakene er finmalt. 
Ta av det du skal bruke og ha resten i en tett boks til senere. Så til kokingen av grøten. Ha 2 ss hirseflak og 1 dl vann i en liten kjele. Rør mens det koker opp over middels varme. 
Skru ned varmen og la det koke i to minutter til en tykk grøt. 
La grøten avkjøle seg litt før du sper den ut med litt morsmelk eller ferdigblandet morsmelkerstatning. Tips: Ha en teskje frossen smakstilsetning (sviskemos, aprikosmos osv...) i grøten straks den er ferdig kokt. Da blir den passe varm med en gang og du kan spe med morsmelk og servere. Veldig greit når småen er utålmodig...

1 kommentar:

  1. Smart å lage grøten selv. Mini her i huset syntes ikke grøt var noe stas, og den ene han likte fikk han vondt i magen av :/ etter en og en halv måned med prøving gikk vi over til grønnsakapure - hjemmelaget selvsagt. Føles bedre å lage maten selv. Håper du har en magisk ukestart :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)