søndag 19. februar 2012

Skumstekt laks

Jeg vet det er lenge siden jul, men jeg må likevel fortelle om en bok jeg fikk :) The Flying Culinary Circus fikk jeg av pappa og mamma. En utrolig nyttig bok med metoder for tilberedning av fisk, kjøtt, grønnsaker og sauser. Jeg har testet ut noen av metodene og er så langt veldig fornøyd. For et par uker siden prøvde jeg skumsteking av fisk. Jeg pleier som oftest å tilberede laksen i folie i ovnen, men hadde lyst å prøve noe nytt. Det var kjempelett og veldig godt!

Dette trenger du til 1 porsjon:
- 150 g laksefilet uten skinn
- 2 ss matolje
- 2 ss smør
- rosmarin
- salt & pepper
- 1/2 lime

Slik gjør du:
Varm opp stekepannen til litt over middels. Ha i oljen og la den bli varm før du har i fisken. Hvis du skal lage til flere kan du selvfølgelig ha flere fiskestykker i i pannen. Bare pass på å bruke en stor nok stekepanne og ha ekstra smør og olje i.
Når fisken har fått stekeskorpe har du i smøret og rosmarin.
Når smøret har smeltet begynner det å skumme. Fortsett å steke laksen bare på den ene siden. Vipp pannen og bruk en spiseskje til å øse det skummende smøret over fisken.
Gjør dette hele tiden sånn at laksen trekker gjennom ovenfra også. 
Når laksen nesten har trukket ferdig tar du den ut av pannen. Press over litt lime, krydre med salt og pepper og server med stekesiden opp. Server for eksempel pasta med noe av smøret fra pannen og agurkskiver til laksen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)