tirsdag 11. oktober 2011

Halvgrove hvetetortillas

Siden de hjemmelagde tortillalefsene ble slik en stor suksess, og siden skuffen er full av mel bestemte jeg meg for å prøve en ny vri og lage halvgrove tortillalefser. Og siden jeg hadde stor tro på at de kom til å bli gode lagde jeg ekstra mange. Flaks! Resten ligger nå i frysen til neste tacomiddag. Og du: Hvis du er glad i taco bør du prøve min hjemmelagde crispy chicken.

Dette trenger du til 12 lefser:
- 280 g siktet hvetemel
- 280 g sammalt hvete, finmalt
- 3 ts bakepulver
- 2 ts salt
- 4 ts solsikkeolje
- 3,5 dl varmt vann

Slik gjør du:
Bland sammen alt det tørre i en bolle.
Bland sammen vann og olje og ha det i bollen med det tørre. Kna det godt sammen til en fast deig.
 Tilsett mer mel om nødvendig. La deigen stå i 20 minutter. Del den i 12 like store biter. Bruk gjerne kjøkkenvekten. Rull deigemnene til runde kuler.
Kjevl dem deretter ut til lefser med ca. 20 cm i diameter. Varm opp stekepannen til høy varme og stek lefsene et halvt minutt på hver side i tørr panne.
Hold de ferdige tortillaene varme i et kjøkkenhåndkle. Hvetetortillaene kan også varmes opp igjen i ovnen. Pakk dem inn i aluminiumsfolie og varm dem midt i ovnen på 200 grader i ca. 5 minutter. Fyll tortillaene med det du pleier og nyyyyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)