tirsdag 23. august 2011

Helt lyse kakemenn-muffins

Disse muffinsene er laget uten eggeplommer og er derfor lysere enn vanlige muffins. Når samboeren min smakte på disse sa han: "Smaken minner meg om kakemenn!". Og det syntes egentlig jeg også når jeg kjente etter. Du kan gjerne dekorere muffinsene med glasur, men jeg tok dem bar denne gangen.


Dette trenger du til 22 små muffins:
- 3 eggehviter
- 160 g melk
- 2 ss sitronsaft
- revet skall av 1 sitron
- 350 g mel
- 1 ss maizenna
- 200 g sukker
- 2,5 ts bakepulver
- 1/2 ts salt
- 115 g mykt smør
- 13 g SP

Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 175 grader. Ha alt det tørre i en bolle...
...og rør det sammen.
Ha eggehvitene og 2 ss melk i en liten bolle.
Visp det lett sammen.
Ha smøret og resten av melken oppi med det tørre og rør det inn.
Ha i eggehviteblandingen under omrøring.
Ha i SP...
...og rør til den er godt blandet inn og røren får en tykk konsistens.
Legg muffinsformer i et muffinsbrett eller legg doble muffinsformer på et stekebrett og fyll dem litt over halvfulle med røre.
Stekes midt i ovnen på 175 grader i 20-25 minutter.
Muffinsene smaker best varme, men er gode når de er avkjølt også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)