søndag 28. august 2011

Bryllupscupcakes med lilla glasur

Jeg var i bryllup igår og hadde med meg disse herlige cupcakesene. Temafargen til bryllupet var lilla så glasuren måtte derfor være lilla. Jeg lagde 60 stykker, men legger ut oppskrift på 24 stykker her. Til glasuren brukte jeg en wilton 2D tip. Jeg lagde også noen koselige "skilt" til å stikke ned i cupcakesene.

Til 24 små muffins trenger du:
- 200 g mykt smør
- 2 dl sukker
- 4 egg
- 5 dl hvetemel
- 2 ts vaniljesukker
- 2 ts bakepulver
- saften av 1 sitron
- ca. 1 dl melk

Glasur:
- 500 g philadelphia
- 250 g mykt smør
- melis til ønsket konsistens og smak
- lilla colorpaste
- 1 ts vaniljeessens

Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 200 grader. Rør smør og sukker hvitt. Tilsett ett egg om gangen og rør godt mellom hvert egg.
Bland sammen hvetemel, vaniljesukker og bakepulver.
Ha sitronsaften i et litermål og fyll melk opp til 2 dl merket. Ha det tørre og det våte vekselvis i røren mens du visper.
Fordel røren i små muffinsformer...
...og stek dem midt i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter.
La dem avkjøles på rist før du dekorerer dem.
Bland sammen philadelphia, smør, vaniljeessens og melis til glasuren har fin konsistens. Ikke ha for mye melis i, da vil glasuren bli for rennende og umulig å sprute på cupcakesene. Tro meg, for det fikk jeg erfare igår. Hvis det skulle skje at glasuren blir for rennende er løsningen å blande i mer philadelphia. (Takk for tipset, svigermor!) Hvis du ønsker å farge glasuren har du i farge nå. Ha glasuren i en sprøytepose og sprut i vei med den tipen du måtte ønske. Jeg brukte en 2D tip fra Wilton.
Bruden hadde fått tak i dette søte muffinsstativet for anledningen.
Gratulerer til de nygifte, Irene og Erik!

2 kommentarer:

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)