tirsdag 21. juni 2011

Godt krydret pannestekt laks

Denne laksen har jeg prøvd meg på før, men da var jeg uheldig og svidde laksen på den ene siden. Jeg kjente likevel at det var gode smaker og at det hadde blitt veldig godt hvis jeg ikke hadde svidd den. Nå har jeg fått prøvd meg igjen, og denne gangen ble det knallgodt! Husk å være forsiktig med varmen og bruk gjerne en stekepanne med litt tykk bunn når du steker laksen, så går det bra :)

Dette trenger du per person:
- 125 g laksefilet uten skinn
- 1 ts tørket timian
- 1 ts tørket rosmarin
- 1 ts tørket oregano
- 1/2 ts paprikapulver
- 1/2 ts malt spisskummen
- 1/2 ts hvitløkspulver
- 1 ts maldonsalt
- 1 ss smør

Slik gjør du:
Ha krydder, urter og salt på et fat.
Bland det godt sammen.
Legg laksefileten på krydderblandingen slik at den blir dekket av krydder på ene siden. Snu laksen slik at den andre siden også blir dekket av krydderblanding.
Varm opp en stekepanne til litt over middels varme. Ha i smøret og la det smelte. Når smøret bobler lett er pannen varm nok.
Legg laksen i pannen med den ene kryddersiden ned.
La den steke 2-3 minutter til den begynner å bli gyllen. Skru ned varmen til litt under middels og snu laksen.
La den steke til den er gjennomstekt. Det kan være lurt å legge et lokk på pannen etter et par minutter for at fisken skal bli fortere gjennomstekt slik at du ikke ender opp med laks som er svidd utenpå og rå inni... Server laksen med potetbåter og gjerne en frisk salat.

2 kommentarer:

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)