onsdag 4. mai 2011

No-knead brød 2. forsøk: Klassisk loff

Etter sist gangs noe uheldige resultat har jeg ikke våget å prøve meg på no-knead brød igjen, før nå. Jeg gikk til innkjøp av en jerngryte hos Ikea og bestemt meg for å begynne enkelt med klassisk loff. Det gikk MYE bedre enn forrige gang :)

Dette trenger du til ett brød:
- 500 g hvetemel
- 1,5 ts salt
- 1 ss sukker
- 1/4 ts tørrgjær
- 4 dl vann
- ekstra hvetemel til bretting (ca. 100 g?)

Slik gjør du:
Bland sammen hvetemel, salt, tørrgjær og sukker i en bolle.
Hell på vann og rør det sammen til en klissete deig.
Dekk bakebollen med plast og la den stå i romtemperatur i 12-18 timer. Da bør den se omtrent slik ut:
Dryss litt mel på et pizzabakeark.
Hell deigen over.
Den er ganske klissete, så du må nok hjelpe den ut av bollen med en slikkepott eller en stekespade. Brett inn hjørnene på deigen, dryss mel på, snu deigen og gjenta til den er nokså fast og holder formen.
Legg deigen med brettsiden ned, legg bakebollen over og la deigen heve to timer til. Etter en og en halv time setter du et stekebrett nederst i ovnen. Finn fram jerngryten.
Legg den på stekebrettet og varm opp ovnen til 250 grader. På denne måten varmer du opp jerngryten samtidig. Når gryten har stått i ovnen en halv time og deigen har hevet i to timer tar du gryten ut av ovnen. Dryss litt mel i bunnen og velt deigen oppi slik at den ender opp med brettsiden opp.
Pass på så du ikke brenner deg på den gloheite gryten! Sett lokket på og sett jerngryten på stekebrettet nederst i ovnen. La brødet steke med lokk på 250 grader i 30 minutter. Ta av lokket og skru ned varmen til 220 grader. La brødet steke videre i 10-15 minutter uten lokk.
La brødet avkjøle seg litt på rist før du begynner å skjære i det.
 Saftig brød med knasende sprø skorpe!

3 kommentarer:

  1. Suksess! Gryten var fin :) Jeg har såååå lyst på en le creuset, de er så lekre!

    SvarSlett
  2. Ja sant :) Jeg hadde også lyst på en le creuset, men de er så dyre! Synes 1300-1400 kr er litt mye når man kan gå på Ikea og kjøpe en fin panne for 398,- (ja, jeg er klar over at kvaliteten ikke er like bra, men likevel...)

    SvarSlett
  3. Kjøpte en le creuset..den kostet 1900,-men angrer ikke du verden for et kjøkkenredskap..har bakt masse brød i den,men ikke loff enda..så nå skal jeg prøve det..jeg begynner bestandig med det våte og en skvett sukker og en knivspiss med gjær og litt hvetemel..det står på kjøkkenbenken til gjæren begynner å virke da rører jeg i litt mer hvetemel og en skvett kefir og salt..slik holder jeg på et par dager..så blander jeg i sammalt rug fin og speltmel og lar den heve til dobbel størrelse..noen ganger bruker jeg mørk sirup istedenfor sukker...brøden blir knallgode takket være jerngryta

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)