tirsdag 31. mai 2011

Hvite chocolate chip cookies

Kjempegode kjeks som holder seg sprø i flere dager! Disse kjeksene er laget med lys sjokolade og deilige hasselnøtter.

 Til 24-26 cookies trenger du:
- 115 g smør
- 1,5 dl sukker
- 1 egg
- 4 dl hvetemel
- 2 ts bakepulver
- en klype salt
- 100 g hvit sjokolade
- 35 g hasselnøtter

Slik gjør du:
Smelt smøret.
Rør det sammen med sukkeret i en bolle.
Rør inn egget.
Bland sammen mel, bakepulver og salt.
Rør det inn i smørblandingen. Etterhvert må du nok bruke hendene og kna inn resten av melblandingen. Grovhakk den hvite sjokoladen.
Pakk hasselnøttene inn i litt kjøkkenpapir og bank dem litt med en kjevle sånn at de blir grovhakket.
Kna inn sjokolade og nøtter i deigen.
Rull den til en pølse med ca. 4 cm i diameter.
Skjær den i ca. 1/2 - 1 cm tykke skiver.
Varm opp ovnen til 180 grader. Legg bakepapir på et stekebrett og legg 12 deigskiver på brettet.
Stek dem midt i ovnen i ca. 10-12 minutter til de så vidt er gyldne. La dem kjøle seg ned et par minutter på stekebrettet før du har dem over på rist for å kjøle seg helt ned.
Cookiesene smaker best når de er lunkne og litt myke i midten.
Når de har kjølt seg helt ned blir de sprø. Oppbevar dem på et kakefat med lokk, så holder de seg sprø i flere dager.
Server kjeksene med et glass iskald melk.

2 kommentarer:

  1. Kristine (kokkelærlingen)10. august 2011 kl. 13:17

    Jeg falt for denne oppskriften, den forrige jeg prøvde på var bare stress og tok laaang tid. Der skal du smuldre smør og sukker og på slutten skal du forme kjeks med skjeer. Fikk varme cookies på under en halv time med din oppskrift/metode!

    Jeg reduserte til 1 dl (totalt) med vanlig sukker og brunt sukker. Kjempe godt! Prøv det du også :-)

    SvarSlett
  2. Hei Kristine. Så kjekt å høre :D Jeg synes denne måten å lage kjeks på er helt fantastisk :) Deigen kan også fryses ned slik at det går enda raskere når søtsuget melder seg ;) Takk for godt tips, det skal jeg prøve neste gang jeg lager dem!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)