tirsdag 15. februar 2011

Spinatsuppe

Jeg hadde en god del spinat igjen etter middagen i går, som var kyllinggryte med spinat og grønn chili. Den spinaten som jeg kjøpte kom i en pakke på 250 gram og i og med at jeg bare brukte 50 gram i middagen i går hadde jeg ganske mye til overs. For å bruke opp resten lagde jeg spinatsuppe for første gang. Den ble slett ikke verst :) Oppskriften er bittelitt inspirert av denne, men for det meste min egen.

Dette trenger du til 3 personer:
- 200 g fersk spinat
- 1 hvitløksfedd
- 3 vårløker
- 5 dl vann
- 1 ss smør
- 2 ss mel
- 1 grønnsaksbuljongterning
- 1/2 dl fløte
- litt revet parmesan

Slik gjør du:
Skrell og finhakk hvitløksfeddet. Skjær vårløkene i skiver. 
 Skyll godt av spinaten og ha den i en kjele sammen med 2 dl av vannet. 
Kok opp og la det koke i ca. 3 minutter til spinaten faller sammen. 
Varm opp stekepannen og ha i smøret. Fres vårløk og hvitløk noen minutter. 
 Skru ned temperaturen og dryss på mel. 
Bland det godt inn og tilsett resten av vannet (ca. 3 dl). 
Kok opp mens du rører og ha det over i pannen til spinaten. 
Ha i en grønnsaksbuljongterning og la det koke til den er oppløst. La suppen kjøle seg litt ned før du har den i en blender og kjører den til en jevn masse. 
Hell den tilbake i pannen, tilsett fløte og revet parmesan og gi den et raskt oppkok. 
Serveres gjerne med brød ved siden av.

1 kommentar:

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)