lørdag 26. februar 2011

Lørdagskos: Chili con carne

Dagens middag ble chili con carne, eller på godt norsk og mye mindre eksotisk "chili med kjøtt". Jeg prøvde meg på det en gang tidligere, men det ble ganske mislykket så jeg har latt det ligge en stund. Jeg skylder på en dårlig oppskrift... Det var iallefall ikke min feil. I dag var jeg uansett klar til å prøve igjen. Denne oppskriften er basert på matfryd sin supergode oppskrift på chili con carne. Jeg har forandret bare bittelitt på den. Chili con carne er veldig greit å lage hvis det kommer mange på besøk. Bare doble eller tredoble oppskriften etter hvor mange som kommer. Hvis jeg skulle ha laget flere porsjoner ville jeg ha brukt både rød, grønn og gul paprika for å få en mer fargerik rett.

Dette trenger du til 4 personer:
- 400 g kjøttdeig (jeg brukte karbonadedeig)
- 1 stor løk
- 2 hvitløksfedd
- 1 stor chili
- 1 ss olje
- 1 boks (400 g) grovhakkede tomater
- 1 boks chilibønner
- 1 rød paprika
- 1 ts spisskummen
- salt og pepper

Slik gjør du:
Finn fram skjærebrett og kniv, for nå skal det hakkes! Først ut er hvitløksfeddene. Skrell og finhakk dem.
Ta ut frøene fra chilien og finhakk den.
Løken står for tur. Skjær den i terninger (bruk gjerne denne metoden).
Skjær paprikaen i terninger også, men hold den unna de andre grønnsaken. Ellers blir det bråk. Neida, vi skal bare ikke bruke den helt enda.
Varm opp stekepannen og ha litt olje i. Stek kjøttdeigen sammen med løk, hvitløk og chili til kjøttdeigen er gjennomstekt og kornete.
Ha blandingen over i en mellomstor gryte.
Hell over de grovhakkede tomatene og rør godt.
La det koke i ca. 5 minutter. Nå er det paprikaens "time to shine". Ha den i gryten sammen med chilibønnene. Jada, den røde guffen chilibønnene ligger i skal oppi også. Stol på meg, det blir godt selv om det ser litt nasty ut.
Rør godt og smak til med salt, pepper og spisskummen.
La gryten stå og småkoke og godgjøre seg i ca. 5 minutter. Server gjerne chili con carne med en rømmeklatt, frisk salat og godt brød til.
Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)