onsdag 23. februar 2011

Tips: Den letteste måten å kutte løk på...

Jeg var elendig på å kutte løk før jeg begynte å gjøre det ganske ofte. Da kom jeg fram til at dette er den letteste måten å kutte løk på uten bruk av maskiner... Og da synes jeg det bare er rettferdig å dele denne fantastiske metoden med dere som titter innom matbloggen min i ny og ne :)

Slik kutter du løk:
1. Skrell løken og del den i to slik:

 2. Skjær vekk "tuppene".
3. Snitt løken nesten helt inn til roten slik:
(Løken skal henge sammen i andre enden. Da blir neste trinn lettere)
4. Skjær rett over i tynne skiver andre veien.
5. Ta-dah! Løk i fine terninger :)
Var ikke det enkelt?

5 kommentarer:

  1. Der har du det :)
    Ikke glem å skrelle og dele all løk før du går igang med dette. Da utsetter du eventuelle tårer til "sluttspurten". Med denne teknikken er det nemlig skrellingen som tar tid!

    SvarSlett
  2. Som om jeg skulle sagt det selv ;) Men skrellingen går fort hvis du legger løken(e) i lunkent/varmt vann et minutt :)

    SvarSlett
  3. Etter trinn 3 hadde det vel gitt flere og mindre terninger om løken også hadde blitt kuttet horisontalt før trinn 4 - ellers forbilledlig. :-)

    SvarSlett
  4. Vet det, men jeg synes ikke det er nødvendig ;)

    SvarSlett
  5. Enig med deg Veronika, siden løken ligger i lag er det de vertikale kuttene som bestemmer størrelsen på bitene. Den horisontale kuttingen er helt unødvendig og gjør liten forskjell:-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)