onsdag 2. februar 2011

Hamburgerbrød

Jeg synes hamburgerbrødene fra butikken smaker altfor søtt, og de er veldig ofte tørre. I dag hadde jeg god tid til å lage middag, så da laget jeg like gjerne hjemmelagde hamburgerbrød. De ble 10 ganger bedre enn de man kjøper på butikken. Også er de nok ganske mye sunnere også;) Hvis du har en stor fryseboks kan du jo lage dobbel porsjon og fryse ned resten til senere.

Dette trenger du til 10 hamburgerbrød:
- 25 g fersk gjær
- 2,5 dl melk
- 1/4 dl solsikkeolje
- 1 ts sukker
- 1/2 ts salt
- 375 g mel (jeg blandet 50/50 rugmel og hvetemel)
- egg til pensling
- 3 ss sesamfrøSlik gjør du:
Ha melk og olje i en kjele og varm opp til 37 grader. Smuldre gjæren i en bakebolle. Ha i den lunkne væsken og rør med en tregaffel til gjæren er oppløst. Ha i sukker og salt og rør litt rundt til det er oppløst. Ha i nesten alt melet og kna det sammen til en fast deig. La den heve under et kjøkkenhåndkle til dobbel størrelse. (ca. 30 minutter)
Kna deigen lett og rull den til en pølse. Bruk en kjøkkenvekt hvis du har til å lage boller på ca. 70 gram. Hvis ikke deler du deigen i 10 ca. like store deler. Form dem til runde boller og trykk dem godt ned. Legg dem på et stekebrett.
La dem heve under et kjøkkenhåndkle i ca. 20 minutter. Varm opp ovnen til 225 grader. Visp egget lett sammen med en gaffel og pensle brødene. Dryss på sesamfrø.Stek brødene midt i ovnen i ca. 10 minutter til de er gyldne og fine.
La hamburgerbrødene kjøle seg litt ned før du deler dem i to og fyller dem.

4 kommentarer:

  1. Jeg har planer om å fylle frysen med hjemmelagde hamburgerbrød og har sett litt rundt etter en oppskrift som gir myke hamburgerbrød. Jeg har en utrolig god oppskrift på grove hamburgerbrød, men de blir harde som rundstykker på utsiden. Dine ser veldig fristende ut, kanskje det er disse jeg skal satse på :)

    SvarSlett
  2. Disse blir myke fordi det er melk istedenfor vann i deigen. Veldig kjekt å ha i fryseren;) Håper du får et resultat du blir fornøyd med uansett hvilken oppskrift du prøver deg på :)

    SvarSlett
  3. Denne oppskriften var knallgod!!!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)