mandag 20. september 2010

Tacopizza med kylling

På lørdag var jeg på jobb og lagde over 100 pizzabunner. Og hva er da mer naturlig enn å lage en til når man kommer hjem? Jeg prøvde en ny pizzaoppskrift med tacosmak og kylling som jeg har hatt i bakhodet en stund. Jeg brukte hjemmelaget tacokrydder som jeg har laget en stor porsjon av. Oppskriften finner du under Kyllingnachos. Gang den med 5, så har du tacokrydder for en stund. Pizzaen nøt jeg mens jeg så på geiteinnvoller på "Den store reisen". Absolutt en fullverdig lørdagskveld for meg! Resten av pizzaen havnet i frysen til en senere anledning med dårlig tid eller giddalaushet ;)

Dette trenger du til 3 personer:
- 1/2 pk gjær (25g)
- 1,5 dl lunkent vann
- 1 ts salt
- 2 ss olje
- ca. 4 dl mel

- 200 g salsa
- 150 g revet ost
- 1 kyllingfilet
- 2 ts tacokrydder, gjerne hjemmelaget
- 2 ss olje
- jalapenos

- kesam eller rømme

Slik gjør du:
Tapp lunkent vann fra springen og ha det i en stor bakebolle. Ha i gjæren og rør med en tregaffel til den er oppløst. Ha i oljen og saltet og elt inn melet. Bruk eventuelt mer mel hvis deigen er klissete. Ha deigen på kjøkkenbenken og elt den godt noen minutter. Ha den tilbake i bollen og la den heve i 30 minutter.

Ha salsaen i en blender og miks til en jevn saus. Skjær kyllingen i strimler. Ha tacokrydder i en plastpose sammen med oljen. Ha i kyllingstrimlene og la dem ligge i posen til du skal bruke dem. Legg posen i kjøleskapet.Kjevle ut deigen slik at den (nesten) passer til en langpanne. Legg et kjøkkenhåndkle over og la den heve 30 minutter til.

Sett ovnen på 250 grader. Stek kyllingstrimlene raskt i varm panne. De trenger ikke å bli gjennomstekt, det tar ovnen seg av.Smør sausen utover bunnen. Ha revet ost over og legg kyllingstrimlene oppå. Topp det hele med grovhakkede jalapenos. Stek pizzaen nederst eller nest nederst i ovnen på 250 grader i ca. 15 minutter, men pass på - det varierer veldig fra ovn til ovn! Server pizzen rett fra brettet med kesam eller rømme ved siden av :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)