søndag 29. august 2010

Kyllingnachos

Inspirert av Trines mektige matblogg bestemte jeg meg for å lage nachos med hjemmelaget "tacokrydder". Det ble veldig vellykket og er nok noe jeg kommer til å gjenta. Etter å ha blitt oppmerksom på smaksforsterkere og andre unødvendige ting de putter i tacokrydderet som vi i god tro handler på butikken, synes jeg det er en lettelse å vite akkurat hva som er i mitt hjemmelagde tacokrydder. Og bedre smaker det også når man lager det selv og kan gjøre krydderet så sterkt eller mildt som man ønsker! Her er min oppskrift på "sunn" kyllingnachos til to sultne mennesker.


Dette trenger du:
- 400 g kyllingkjøttdeig
- 2,5 ts chilipulver
- 1 ts tørket oregano
- 3 ts spisskummen
- 1 ts paprikapulver
- 1 ts hvitløkspulver
- 1 ts kayennepepper
- 1/2 ts salt (det er mye salt på tortillachipsen, så vær gniten med saltet)
- 1-2 dl vann
- 1/2 boks mais

- tortillachips
- revet ost
- rømme
- salsa

Slik gjør du:
Sett ovnen på 225 grader med en gang, for dette går fort! Skru stekeplaten på full styrke og ha litt olje i stekepannen. Vent til pannen er varm og ha i kyllingkjøttdeigen. Brun den og del den i små biter underveis. Den skal bli kornete.

Mens kjøttdeigen steker finner du fram alt krydderet og blander det sammen. Når kjøttdeigen er ferdigstekt skrur du ned platen til litt under middels og rører inn krydderet.

Ha 1-2 dl vann over og la det trekke inn mens du rører. Smak og kjenn om du er fornøyd og juster eventuelt med mer krydder (mer spisskummen for mer "taco"-smak, mer kayennepepper for hottere nachos).

Ha i maisen og rør det godt inn. Fordel tortillachips i en lasagneform og ha kjøttdeigen over.

Strø revet ost på toppen og gratiner i ovnen i ca. 10 minutter til osten er smeltet og begynner å bli gyllen.

Server med klatter med rømme og salsa ved siden av og oppfordre gjestene til å spise med hendene. Husk å sette fram tørkepapir eller servietter ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)