fredag 24. september 2010

Bringebærmuffins

Jeg har kjøpt meg nye muffinsformer. De er laget av silikon eller noe sånt og lager muffins formet som roser. Jeg måtte teste dem med en gang, så meg og kjæresten min lagde bringebærmuffins med bringebær som vi fant i frysen. Hvis du ikke har sånne fine muffinsformer som jeg har kan du heller bruke store, amerikanske muffinsformer.

Dette trenger du til 6 store muffins:
- 1 dl sukker
- 60 g smør eller margarin
- 1 egg
- 3 dl hvetemel
- 1/2 ts vaniljesukker
- 1 ts bakepulver
- 3/4 dl melk
- 1-2 ss sitronsaft
- 20 bringebær, tint
Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 200 grader. Rør smør og sukker hvitt og tilsett et egg om gangen under omrøring. Tilsett vaniljesukker, mel, bakepulver, sitronsaft og melk. Rør blandingen fri for klumper. Ha i 14 av bringebærene og rør godt. Legg et bringebær i bunnen av hver av de 6 muffinsformene. Hvis du bruker store, amerikanske muffinsformer legger du bæret på toppen etter at du har hatt deig i formene. Ha muffinsdeig i alle formene. Fyll dem ca. 3/4 opp. Stek muffinsene midt i ovnen i 20-25 minutter. Hvis du orker å vente på å smake på de deilige muffinsene er det fint om du lar dem hvile i 10 minutter før du velter dem ut av formene. Nyt synet og spis :)

3 kommentarer:

  1. Jeg drømte om de formene i natt! Tror vi lagde boller i de:D

    SvarSlett
  2. Jeg har lagt min elsk på bloggen din! :)
    Du er knallflink til å lage mat! Og tusen takk for herlige oppskrifter og steg for steg forklaring! I morgen skal jeg prøve meg på "kanelbollekaken" :) ..

    SvarSlett
  3. Jeanette: du er visst litt misunnelig :p men det var en god idé :D det må jeg prøve...

    Caroline: Tusen takk for positiv tilbakemelding, det var hyggelig å høre at du liker bloggen og prøver oppskriftene mine :D Jeg er sikker på at kanelbollekaken ble kjempegod!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)