søndag 1. desember 2013

Bursdagskake: Ludvik 1 år

 Gutten min fylte ett år for godt over en måned siden, det er skummelt hvor fort tiden går. Dette første året har bare flydd av gårde. Dagen ble feiret en hel helg. Vi har ikke all verdens med plass, så vi måtte dele opp familien i "mamma sin side" og "pappa sin side". Jippi! En unnskyldning til å bake masse kaker, tenkte jeg :) Og det ble nok av kaker. Jeg bakte ettårskake, opp-ned eplekake og push-pop cakes av sjokoladekakerestene, og mamma stilte med sin spesialitet: klippekrans med kanel og sukker. Her kommer oppskriften på ettårskaken.



Dette trenger du til en stor langpanne med sjokoladekake:
- 400 g smør
- 4,5 dl vann
- 8 ss kakaopulver
- 500 g hvetemel
- 360 g sukker
- 200 g brunt sukker
- 1 ts salt
- 2 ts natron
- 1 ts bakepulver
- 4 egg
- 3 dl crème fraîche

Glasur:
- 200 g melis
- 230 g romtemperert smør
- 200 g kokesjokolade
- 1 ts vanilje ekstrakt

Pynt:
- nonstop

Slik gjør du: 
Det holder egentlig med halv porsjon kakerøre i en liten langpanne hvis du bare skal lage en ettårskake, men jeg lagde en stor langpanne sånn at jeg hadde nok til to kaker. Varm opp ovnen til 180 grader. Kok opp vann, smør og kakao. Ha i sukkeret og rør til det har løst seg opp. 
Bland inn salt, natron, bakepulver, hvetemel, egg og crème fraîche. Hell røren i en bakepapirkledd langpanne. Stek kaken midt i ovnen i ca. 30 minutter. Sjekk med en tannpirker eller baksiden av en fyrstikk om kaken er ferdig. La den kjøle seg helt ned før du forsiktig skjærer ut ett ettall med en skarp kniv. Jeg måtte dele ettallet i to for å få flyttet det over på kakefatet, men det er det ingen som merker når kaken er dekket av glasur. 
Lag glasuren slik: Ha melis og romtemperert smør i en bolle. Miks det godt sammen med elektrisk mikser. Smelt sjokoladen 1 minutt i mikroen. La den avkjøle seg litt før du heller den i bakebollen mens du rører. Ha i vanilje ekstrakt og miks til det er godt blandet. Dekk kaken med glasuren og pynt med nonstop eller hva du måtte ønske. 
Jeg lagde et skilt av gul marshmallowfondant der jeg stemplet inn "Hurra for Ludvik 1 år 15. okt."
 Vi hadde selvfølgelig også ett bursdagslys på kaken, men det fikk jeg ikke tatt bilde av.

4 kommentarer:

  1. denne skulle eg ha hatt forrige helg til 1. års dagen her i huset. jaja, får vel prøve dei ved ei anna anledning. synest bloggen din er super, mykje godt her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Totall til neste år da :) Tusen takk for koselig skryt.

      Slett
    2. jæ#=! FA%#, du skrev ikke at det sko være mel i røra

      Slett
    3. Ja, det har du jammen rett i. Ser at jeg har skrevet det i ingredienslisten, men glemt å skrive det i fremgangsmåten. Nå er det rettet, men jeg skjønner at det var litt sent for din del. Takk for at du sa ifra :)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)