tirsdag 25. juni 2013

Oreokjeks

Jeg har shoppet litt på ebay, og for et par dager siden kom en av tingene i posten. Et kjeks-stempel med bokstaver, tall og symboler som jeg kan sette sammen som det passer. Jeg måtte jo selvfølgelig teste den med en gang, så da lagde jeg oreokjeks. Og hvorfor i all verden har jeg ikke laget det før?? De ble jo kjempegode. Smaken var nesten helt lik som de du kjøper på butikken også. Dette er en tilpasset variant av Trines oppskrift
Serveringsbrettet har jeg fått fra kalasform.se. Fint, ikke sant? 


Dette trenger du til ca. 50 doble kjeks:
- ca. 200 g hvetemel + litt ekstra til utkjevling
- 150 g sukker
- 60 g kakao
- 1 ts vaniljesukker
- 1 ts natron
- 1 god klype maldonsalt
- 150 g romtemperert smør
- 1 egg

Fyll (nok til 40 kjeks):
- 50 g smør
- 1 ts vaniljesukker
- 1 ts vann
- 170 g melis

Slik gjør du:
Bland sammen alle de tørre ingrediensene. Ha i smøret og bland det inn. Jeg brukte en ballongvisp og "hakket" det sammen til det ble smulete.
Visp egget lett sammen og ha det i. Bruk en slikkepott og deretter hendene til å blande egget inn til deigen er glatt.
Pakk deigen inn i plastfolie og la den ligge i kjøleskapet i minst 1 time. Kjevl ut deigen på melet kjøkkenbenk og trykk ut sirkler med en kakeform eller noe annet rundt (glass, lokk e.l.).
Jeg brukte den store kobleren min til sprøyteposer og tupper. Den var ca. riktig oreostørrelse. Jo tynnere vegger det er på det du bruker som utstikker, jo bedre :)
Legg sirklene på bakepapirkledd stekebrett og stek ett og ett brett midt i ovnen på 175 grader i 7-10 minutter. Dette er veldig avhengig av ovnen din og hvor tynt du har kjevlet deigen. Min ovn går helt crazy-bananas når den har varmet seg opp, så her holdt det med 7 minutter (3-4mm tykk deig).
Fordi kjeksene er så mørke er det vanskelig å se når de er ferdige, så prøv deg fram og følg nøye med. La kjeksene kjøle seg litt ned på brettet før du flytter dem over på rist og lar dem kjøle seg helt ned der. Bland sammen alle ingrediensene til fyllet og elt deigen glatt med hendene. Del fylldeigen i 40 emner og rull dem til kuler. Montér kjeksene ved å legge en kule med fyll på en kjeks. Legg en kjeks oppå og trykk forsiktig sammen.
Nå har du ferdige, kjempegode oreokjeks.
Sørg for å ha et stort glass melk i nærheten når du skal nyte disse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)