fredag 31. mai 2013

Kokebokprosjekt: Butterchicken

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men hos meg har det gått i ett siden 17. mai. Pinsehelgen ble tilbragt på nydelige Austevoll i det fantastiske været med deilig grillmat og hyttekos. Hjemme igjen ventet et tonn med klesvask i tillegg til andre huslige plikter. Så sa kombiskapet takk for seg. Det viste seg at vi hadde 15 grader i kjøledelen og bare - 6 i frysedelen. Ikke rart at melken ble rømme rett som det var... Men nå har det nye kombiskapet kommet i hus, leiligheten står ikke på halv åtte og det begynner å minke i skittentøyskurvene. Noe som betyr at jeg har tid til å blogge litt igjen :) 

Og nå er det butterchicken fra boken "Grenseløse grønnsaker og urter" som står for tur. Det er noen uker siden jeg lagde retten nå, men jeg husker fortsatt den deilige smaken :) Anbefaler deg på det varmeste å prøve oppskriften som kommer fra Kuldip Kaur Rihel. Hun er 68 år gammel, har fem barn og kommer fra India. I 1973 kom hun til Norge som arbeidsinnvandrer. I boken forteller hun om hvordan det var å komme til Norge. Hvordan de måtte omstille seg. Hun synes det var vanskelig å lage de indiske rettene fordi det var få butikker som solgte krydderne hun trengte. Hun forteller også om hvordan tiden ikke strakk til da hun og hennes mann måtte jobbe skift, og bytte på å ta seg av barna og huset. Etterhvert begynte de å innføre norske tradisjoner og prøvde også forskjellig norsk mat. Hun har likevel klart å videreføre de indiske mattradisjonene til sine barn, og deler i boken noen av sine oppskrifter. Jeg prøvde meg som sagt på butterchicken, og det ble veldig godt. Jeg hadde ikke alle ingrediensene, men brukte det nærmeste jeg kom. Her er oppskriften:


Til 4 personer trenger du:
- 800 g kyllingfilet eller skinnfrie kyllinglår (jeg brukte kyllingfilet)
- 1/2 ts rødt chilipulver
- 1 ts salt
- 4 ss rømme
- 6 stk nellik (jeg brukte 1 ts malt nellik)
- frø av 4 stk grønn kardemomme (jeg brukte 1 ts malt kardemomme)
- 1 ts hvitløkspasta eller hvitløkspulver (jeg brukte pulver)
- 5 ts olje
- 2 mellomstore løk
- 2 ts jeera (spisskummen)
- 1 stk tomat
- 1 ss tomatpuré
- 1/2 boks hermetiske grovhakkede tomater
- 1 dl fløte
- 5 dl kokt vann
- 1 ts sukker

Slik gjør du:
Del kyllingen i små biter. Ha i rømme, salt, rødt chilipulver, nellik, hvitløk og grønn kardemomme.
 La kyllingen ligge i marinade over natten i kjøleskapet. Neste dag grilles kyllingen i komfyren på 200 grader i ca. 30 minutter.
Finhakk løken som brunes lett i olje i en gryte. 
Ha i jeera, hakket tomat, tomatpuré og hermetisk tomat, stekes i 5 minutter. 
Tilsett 5 dl kokt vann og kok i ytterligere 10 minutter. 
Ha i fløte, sukker og grillet kylling og kok under omrøring i 5 minutter. 
Pyntes med finhakket ingefær og koriander.
Serveres med ris og/eller naanbrød og salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)