torsdag 28. mars 2013

Svigermors hvite spaghetti

I familien til mannen min hadde de alltid en fast dag i uken med spaghetti. Da var det enten rød, hvit eller rekespaghetti. Rød spaghetti er den originale med kjøttsaus, rekespaghettien er - som navnet sier - med reker, og hvit spaghetti er med skinke, sopp og deilig fløtesaus. Det er bare noen uker siden jeg fikk smake hvit spaghetti à la svigermor for første gang, og jeg ble nesten litt irritert for at jeg ikke hadde fått smake det før... Det var kjempegodt, ja så godt at jeg måtte lage det selv uken etter!


Dette trenger du til 4 personer:
- 400 g spaghetti
- 250 g sjampinjong (eller annen sopp)
- 200 g strimlet skinke
- 1 ss smør
- salt og pepper
- 1 hvitløksfedd (evt. 1/2 ts hvitløkspulver)
- 6 dl matfløte

Slik gjør du:
Skjær soppen i skiver. Varm opp en vid kjele og ha i smøret. Fres sopp og skinke over litt over middels varme sammen med salt og pepper til soppen faller sammen. 
Ha i hvitløk mot slutten av steketiden. 
Hell på fløten og kok opp. 
La det stå og småkoke mens du koker spaghetti etter anvisning på pakken. 
Fløten skal koke litt inn slik at sausen tykner. 
Server straks spaghettien er al dente :)

2 kommentarer:

  1. Dette er min favoritt. Synes det egner seg godt med bacon også. Sukkererter er godt å ha i :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, bacon er godt i denne :) Sukkererter har jeg ikke prøvd, men det skal jeg definitivt prøve neste gang!

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)