onsdag 3. august 2011

Pavlova med pasjonsfruktkrem og jordbær

Endelig var det min tur å lage pavlova! Jeg har tenkt på å lage det lenge, men har ikke fått gjort det før nå. Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var for jeg trodde det skulle være vanskelig å lage marengsbunnen. Kaken ble knallgod og forsvant på under en halv time (selv om vi bare var to...)

Dette trenger du til 4 personer (eller til 2 glupske):
- 2 eggehviter
- 1 dl sukker + 2 ss
- 1/2 ts sitronsaft
- 1/2 ts maizena
- 1/2 ts vaniljesukker
- 2,5 dl kremfløte
- 3 ss sukker
- 2 pasjonsfrukt
- 10-12 jordbær

Slik gjør du:
Ha to spiseskjeer sukker og eggehvitene i en ren, tørr bolle. Eggeplommene kan du fryse ned og bruke til for eksempel eggerøre eller iskrem. 
Pisk til det dannes myke topper. 
Ha i sitronsaft, maizena og vaniljesukker mens du rører. Ha gradvis i resten av sukkeret mens du pisker blandingen helt stiv. 
Varm opp ovnen til 140 grader. Dekk et stekebrett med bakepapir og fordel marengsen i en sirkel oppå. Jeg brukte en sprøytepose. Begynte i midten og jobbet meg utover til det ikke var mer marengs igjen. 
Stek marengsen midt i ovnen i ca. 90 minutter. 
Etterpå lar du den avkjøle seg i stekeovnen med døren på gløtt. Når bunnen er helt avkjølt kan du lage kremen. Pisk kremfløten sammen med tre spiseskjeer sukker til det nesten er krem. 
Ha i saften av pasjonsfruktene og pisk til det er godt blandet og kremen har fin konsistens. 
Hvis du ikke vil ha med frøen fra pasjonsfrukten kan du selvfølgelig sile saften før du har den i kremen. 
Fordel kremen på marengsbunnen...
...og ha jordbær delt i to på toppen. 
It's pavlova-time!

4 kommentarer:

  1. Har nettopp oppdaget siden din og er blitt helt forelsket:)) Flotte bilder som gjør at en blir sååå fristet:))) Skal prøve pavlovaen snart, så helt nydelig ut:))

    Mvh Sissel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for den hyggelige kommentaren din :) det varmet! Pavlova er så godt om sommeren, så skynd deg før det blir høst ;)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)