mandag 11. april 2011

Pasta med chorizo i tomatsaus

På lørdag var jeg alene til lunsj, så da passet det fint å eksperimentere litt. For ca. et halvt år siden var jeg på restaurant og fikk servert en kjempegod, varm salsa-aktig saus med chorizo i. Der fikk jeg den servert til stekt laks og grønnsaker, men jeg tenkte jeg skulle prøve å lage noe lignende til pasta. Det er jeg glad jeg gjorde, for dette ble godt! Jeg ville egentlig ha chorizosnabb, så jeg gikk på meny med store forventninger. Jeg ble dypt skuffet når de var utsolgt, men måtte likevel ha chorizo. Så jeg nøyde meg med skivet chorizo og det fungerte greit. Men for all del: kjøp en snabb hvis du får tak i det!

Dette trenger du til 1 porsjon:
- ca. 100 g pasta
- 30 g chorizo
- 1/2 boks grovhakkede tomater
- 1 sjalottløk
- 1 hvitløksfedd
- 1/2 rød chili
- salt og pepper
- 1/2 ts sukker
- litt revet parmesan

Slik gjør du:
Skrell og hakk sjalottløken.
Gjør det samme med hvitløken.
Skjær chilien i ringer.
Kok pasta etter anvisning på pakken. Del chorizoen i biter.
Og stek den i stekepannen uten olje.
Legg chorizoen til side. Fres løken et par minutter i fettet fra chorizoen.
Ha i hvitløk og chili og fres det i 30 sekunder til. Ha i grovhakkede tomater og skru ned varmen. Ha chorizoen tilbake i pannen.
 Spe på med litt vann og la det koke ca. 10 minutter.
Smak til med salt, pepper og sukker. Trekk pannen av varmen og rør inn revet parmesan.
Server sausen med den nykokte pastaen og revet ost på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)