søndag 13. februar 2011

Vafler

I dag er det morsdag og pappa sin bursdag, så da slår vi til med vafler. Det er nesten utrolig at jeg ikke har lagt ut oppskrift på vafler før. Alle matblogger bør ha en oppskrift på vafler! Her er min:

Dette trenger du til 15-20 vafler:
- 2 egg
- 5 dl melk
- 1/2 dl matyoghurt naturell
- 300 g hvetemel
- 100 g smør
- 1 dl sukker
- 1 ts natron
- 1 ts kardemomme
- 1 ts vaniljesukker
- 1 ts bakepulver

Slik gjør du:
Ha eggene i en bolle og visp dem lett sammen. Bland sammen melk og yoghurt og rør det sammen med eggene. Ha i mel, sukker, natron, kardemomme, vaniljesukker og bakepulver og rør til det er klumpfritt. Smelt smøret og rør det inn. La røren hvile i ca. 10 minutter.
 Så er det bare å finne fram vaffeljernet og begynne å steke.
 Jeg pleier å ha et kaffefilter med en smørklump inni som jeg presser mot vaffeljernet både oppe og nede mellom hver eller annenhver vaffel. Dette er en veldig enkel måte å smøre vaffeljernet på, og det blir lite søl :) Hvis du ønsker sprø vafler legger du dem på rist når de er ferdig stekt. Ikke legg kjøkkenhåndkle over.
Ops! Her har jeg lagt dem litt oppå hverandre. Da blir de myke. Hvis du vil ha dem helt sprø må du legge dem spredt utover risten.

Hvis du vil ha myke vafler kan du legge dem på rist eller en tallerken med et kjøkkenhåndkle over. Da holder de seg også varme lengre. Server vaflene med sukker, syltetøy, brunost eller hva du måtte ønske. 
 Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)