mandag 25. oktober 2010

Fine pitabrød

Siden de grove pitabrødene mine ble en stor suksess, prøvde jeg fine idag. Det ble minst like bra og var like gøy å lage som sist gang.

Dette trenger du til 8 pitabrød:
- 3 dl lunkent vann
- 1/2 pk tørrgjær
- 2 ss rapsolje
- 1 ts salt
- ca. 7 dl mel

Slik gjør du:
Ha lunkent vann og olje i en bakebolle og ha i gjæren. Rør til den er oppløst. Ha i salt og mel og elt til en smidig deig. Del deigen i 8 biter og rull hver bit til en kule. La dem heve under et kjøkkenhåndkle i 20 minutter. Ha litt mel på bakebordet og kjevl ut hver kule til en sirkel på ca 20 cm i diameter uten å elte dem først. Legg dem på to stekebrett/rister dekket med bakepapir, legg kjøkkenhåndkle over og la dem heve i 30 minutter.Varm opp ovnen til 250 grader og stek pitabrødene midt i ovnen i 6-8 minutter. De skal blåse seg opp og bli hule inni. Pass på så de ikke blir svidd. Legg de ferdige pitabrødene inni et kjøkkenhåndkle slik at de faller sammen og blir myke og gode :)Server pitabrødene med fyll inni som en middag eller lunsjrett. Pitabrødene kan gjerne fryses ned og varmes i ovnen når de skal brukes (som pitabrødene kjøpt på butikken). La dem kjøle seg helt ned før du fryser dem.

3 kommentarer:

  1. wow for en utrolig mat-inspirerende blogg du har! Jeg får vann i munnen av mindre:D Helt fantastisk! ;)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for den kjempefine kommentaren :D nå ble jeg glad!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)