søndag 22. august 2010

Hjemmelagde fullkornspitabrød

Jeg er veldig glad i pitabrød, men jeg har aldri prøvd å lage dem selv, før nå. Og jeg kan bare si med en gang at det kommer jeg til å fortsette med. Å lage dem selv altså... Det tar litt tid, men hvis du lager dobbel porsjon og fryser noen ned har du pitabrød for en stund framover som det går like fort å lage som dem du kjøper i butikken. Også blir de så mye bedre! Hvis du er mer glad i den lyse varianten kan du bare bytte ut fullkornsmelet med vanlig hvetemel :)


Dette trenger du til 8 pitabrød:
- 3 dl lunkent vann
- 25 g gjær eller 1/2 pakke tørrgjær
- 1 ts salt
- ca 7 dl fullkornshvetemel

Slik gjør du:
Ha lunkent vann i en bakebolle og ha i gjæren. Rør til den er oppløst. Ha i salt og mel og elt til en smidig deig. Del deigen i 8 biter og rull hver bit til en kule. La dem heve under et kjøkkenhåndkle i 20 minutter. Ha litt mel på bakebordet og kjevl ut hver kule til en sirkel på ca 20 cm i diameter uten å elte dem først. Legg dem på to stekebrett/rister dekket med bakepapir, legg kjøkkenhåndkle over og la dem heve i 30 minutter.

Varm opp ovnen til 250 grader og stek pitabrødene midt i ovnen i 6-8 minutter. De skal blåse seg opp og bli hule inni. Pass på så de ikke blir svidd. Legg de ferdige pitabrødene inni et kjøkkenhåndkle slik at de faller sammen og blir myke og gode :)
Server pitabrødene med fyll inni som en middag eller lunsjrett. Pitabrødene kan gjerne fryses ned og varmes i ovnen når de skal brukes (som pitabrødene kjøpt på butikken). La dem kjøle seg helt ned før du fryser dem og bruk mellomleggspapir slik at de ikke klistrer seg sammen.

2 kommentarer:

  1. Disse skal jeg lage!
    Nesten så jeg også vil ha matblogg...;)

    SvarSlett
  2. det må du! de ble kjempegode:) få deg matblogg da, og send meg link når du har kommet i gang.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)