torsdag 28. mai 2015

Lakseform med potet og persillerot

Torsdag og mandag er "fiskedager" hos oss. Vi har godt av å få i oss fisk minst to ganger i uken, så da fant jeg ut at det er like greit å innføre faste fiskedager, så blir det ikke glemt. Vi prøver å ha hvit fisk den ene dagen og laks eller ørret den andre dagen. Jeg blir fort lei av å ha de samme fiskemiddagene om og om igjen. Derfor har jeg laget en god del nye fiskeoppskrifter slik at vi har litt å velge mellom. Denne formen er veldig enkel og lager seg nesten selv. Jeg synes det er veldig praktisk med slike middager som jeg kan forbedere før jeg henter eldstemann i barnehagen slik at det bare er å slenge middagen i ovenen når vi kommer hjem. Da kan vi heller bruke den dyrebare korte tiden før leggetid på kjekke ting som å leke, lese bok, pusle eller tegne :)



Til to porsjoner trenger du:
- 400 g poteter
- 300 g persillerot
- 1 purre
- 300 g laksefilet
- salt og pepper
- 1 ss revet pepperrot
- 3 dl matfløte
- 1 dl revet ost

Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 180 grader. Skrell potetene og skjær dem i skiver. Skjær laks i terninger og purreløk i ringer. Husk å skylle purreløken først. Bland poteter, persillerot, laks og purre med salt, pepper og pepperrot i en ildfast form. 


Hell over fløte og strø på ost. Stek midt i ovnen på 180 grader i ca. 30 minutter til laksen er gjennomstekt og potetene er møre. 


Server gjerne salat ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)