mandag 22. juli 2013

Kokebokprosjekt: Kubbe laget av ris

Den tredje oppskriften i kokebokprosjektet mitt til "Grenseløse grønnsaker og urter" er en oppskrift på riskubber. Det er Bayan Amine fra Kurdistan sin oppskrift. Hun kom til Norge som flyktning i 1999. Hun var vant til at all mat ble laget fra bunnen av med mye grønnsaker. Moren hennes dyrket spinat, reddik, vårløk, persille og karse. Familien hadde både kyllinger og kaniner. Hele familien spiste sammen på en voksduk på gulvet. Når hun kom til asylmottaket i Norge sammen med sin mann og barna delte de kjøkken med mange andre. Kjøkkenet ble fort en sosial arena der et kvinnefelleskap utviklet seg. De byttet på å passe barna og gå på norskopplæring. Etterhvert flyttet de inn i sin egen leilighet. Hun fikk jobb i barnehage og mannen fikk jobb som vaktmester. De har blitt godt mottatt i lokalsamfunnet, og Bayan inviterer naboer og norske venner hjem til seg der de spiser kurdisk mat sammen. Hver julaften spiser familien kurdisk festmat på en duk på gulvet slik Bayan var vant til hjemmefra. 


Jeg prøvde å lage kubbe av ris, men må nok innrømme at denne oppskriften ble for vanskelig for meg. Jeg hadde rett og slett ikke teknikken, så mine ble ikke særlig fine. Tror nok jeg lagde bollene altfor store. Men godt ble det! Jeg skulle bedt Bayan om et kurs, så kunne hun vist meg hvordan det egentlig skal gjøres...

Du trenger:
- 3 dl ris
- 1 egg
- ca. 6 dl vann
- 400 g kjøttdeig av kylling, lam eller okse (jeg brukte kylling)
- 2 løk
- 2 dl finhakkede persilleblader
- 2 dl hakkede mandler
- 2 dl rosiner (jeg sløyfet rosinene)
- 1,5 ts salt
- 1 ts gurkemeie
- 1/2 ts pepper
- 1/2 ts kanel
- karri etter smak
- rapsolje til steking

"En tradisjonell fingermat i Midtøsten og Kurdistan. Den lages mest i fastetiden ramadan, og er en favorittrett på piknik om våren."

Slik gjør du:
Kok opp ca 6 dl vann, 1 ts salt, 1 ts gurkemeie, bland 3 dl ris, helst jasminris, for den er litt klissete. La den koke i ca 15 min i sterk varme til det ikke er mer vann, og i ca 10 min på svak varme. La den kjøles etterpå. 
Stek kjøttdeig med løk i litt olje, bland mandler og rosiner og hakkede persilleblader, salt, pepper og karri.


Bland egget med risen når den er kald og lag en myk deig, lag ca 25 små boller. 
Lag små hull med tommelfingeren og legg inn kjøttdeig og pakk den i form av egg eller boller. Stek den i olje på stekepannen, server med salat og chilisaus.
Tankene mine går i dag til Bayan Amine og hennes familie som mistet en av døtrene sine på Utøya, og til alle som mistet noen de var glad i 22. juli 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)