lørdag 23. mars 2013

Babymat: sviskemos

Nyhet på Holy macaroni: Babymat! Her kommer min første babymatoppskrift. Svisker er bra for fordøyelsen og naturlig rike på jern. Jeg blander ofte en skje sviskemos i grøten til småen. Han synes det er en god smakstilsetning :) Du kan også servere sviskemos til dessert eller mellommåltid. Bare ikke gi for mye, da det har en forløsende effekt... Det er veldig enkelt å lage. Her er oppskriften min :)

Dette trenger du:
- svisker
- vann

Slik gjør du:
Legg sviskene i en passe stor skål eller bolle. Hell på vann til det dekker sviskene og la det stå i kjøleskapet over natten. Dagen etter har du sviskene og bløtevannet i en kjele. Hell eventuelt på litt mer vann sånn at sviskene blir dekket. Kok opp og la det småboble i ca. et kvarter til sviskene er møre. 
Mos det hele i food prosessoren eller med stavmikser til det er jevnt og glatt. Sviskemosen kan gjerne fryses ned. Jeg bruker isterningsbrett. 
Du kan også bruke en boks med lokk. Mosen blir ikke så hard i frysen, så det skal gå fint å ta opp litt og litt selv om du fryser den i store porsjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)