søndag 3. februar 2013

Eplesnurrer

 Det er ganske lenge siden jeg lagde eplemos. Jeg brukte litt av denne til å lage disse deilige eplesnurrene. Oppskriften har ligget på vent lenge, og nå som småen sover har jeg litt tid for meg selv som jeg vil bruke til å legge ut denne deilige oppskriften :) Kanskje noe å lage til helgen eller til kveldskos en dag denne uken..?

Dette trenger du til ca. 25 eplesnurrer:
- 4 dl melk
- 100 g smør
- 600 g siktet hvetemel
- 140 g sukker
- 1/2 pk gjær
- 1 ts kardemomme

Fyll:
- 2,5 dl eplemos
- kanel
- perlesukker

Slik gjør du:
Smelt smøret i en kjele. Ha i melken og varm det opp til 37 grader. Smuldre gjæren i en bolle og hell over den lunkne blandingen. Rør til gjæren er oppløst. Ha i kardemomme og sukker. Rør mens du har i litt og litt av hvetemelet. Kna det sammen til deigen ikke er klissete lenger. Bruk litt mer mel om nødvendig. La deigen heve tildekket ca. 1 time på et lunt sted. Elt den lett og kjevle den ut til et stort rektangel. 
Smør eplemos utover deigen. 
Dryss på kanel og rull sammen fra ene langsiden. 
Skjær den sammenrullede deigen i skiver og legg dem på et bakepapirkledd stekebrett. 
Dryss litt perlesukker over hver bolle. La dem heve ca. 30 minutter mens du varmer opp ovnen til 200 grader. Stek bollene midt i ovnen i ca. 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)