lørdag 1. desember 2012

Eplemuffins

Det har vært veldig stille og rolig på bloggen en stund nå... Jeg har ikke sluttet å lage mat. Jeg har egentlig oppskrifter og bilder på lur til en god del innlegg, men jeg har vært opptatt med andre ting i det siste :) Vår lille godklump har rukket å bli en og en halv måned gammel og jeg koser meg i min nye tilværelse som mamma. Vi tar det veldig rolig om dagene og prøver å få til rolige netter også... Men når jeg nå likevel satt oppe med småen fant jeg ut at jeg like gjerne kunne få ut en oppskrift som har lagt på vent lenge. Disse muffinsene lagde jeg av selvplukkede epler til mine kjære kollegaer som kom på besøk en ukes tid etter at jeg gikk ut i permisjon. Og skal si de gikk fort unna. Ikke for å skryte altså, men de ble veldig gode! 

Dette trenger du til ca. 30 muffins:
- 270 g sukker
- 200 g romtemperert smør
- 4 egg
- 300 g siktet hvetemel
- 1,5 ts bakepulver
- 3 dl fløte eller melk
- 1 ts vaniljesukker
- 2 ts sponge cake stabilizer (kan sløyfes)
- 3 grønne epler
- kanel og sukker
Slik gjør du:
Ha sukker og smør i en bolle. 
 Visp det godt sammen i 5 minutter.
 Ha i eggene ett og ett og rør GODT imellom. Det er viktig for at røren skal bli luftig og fin.
 Ha i sponge cake stabilizer og rør til den er godt blandet inn.
 Røren blir da lys og jevn.
 Ha i mel, bakepulver, vaniljesukker og fløte eller melk.
 Miks forsiktig til det er godt blandet.
 Legg muffinsformer i et muffinsbrett. Bruk en iskremskje eller to spiseskjeer til å legge røre i formene. Fyll dem ca. 2/3 opp til kanten.
 Skrell eplene og skjær vekk kjernene. Del eplene i passe store biter og legg noen biter på hver muffins.
Bland sammen kanel og sukker og dryss på toppen.
Stek muffinsene midt i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter. Prøv med baksiden av en fyrstikk for å se om de er ferdigstekt. (Hvis det ikke henger røre igjen på fyrstikken er de ferdige)
Eplemuffinsene smaker best lunkne :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)