søndag 15. juli 2012

Lunsjmuffins med ost og skinke

Halvgrove muffins som passer til lunsj, frokost eller kvelds. Hva med å ta dem med til lunsj på jobben. Hvis du er lei av trøtte skiver med svett pålegg er det bare å sette i gang og lage muffins!


Dette trenger du til ca. 15 muffins:
- 230 g hvetemel
- 180 g sammalt rug, grovmalt
- 1 ss bakepulver
- 1 ts salt
- 100 g solsikkeolje
- 1 dl vann
- 3 små/medium egg
- 3 dl lettrømme
- 100 g revet ost
- 100 g smårettskinke
- 20 g hakket purreløk
- 1 ss smør
- 2 ss timian
- 25 g soltørket tomat
- noen klyper maldonsalt

Slik gjør du:
Bland sammen alt det tørre i en bolle. Rør inn olje, vann, lettrømme og eggene til røren er klumpfri. Stek smårettskinken raskt i litt smør. 
Grovhakk de soltørkede tomatene. Bland ost, skinke, timian, purreløk og tomat inn i røren. 
 Smør formene eller spray dem lett med formfett. Dryss litt maldonsalt i formene og fordel røren i formene. Dryss litt maldonsalt på toppen også. 
Stek muffinsene på 200 grader i 15-20 minutter. Kjenn etter med en fyrstikk eller en tannpirker om de er ferdige før du tar dem ut. 
Nytes best lunkne. De søte tekopp-formene har jeg fått av min snille søster :)

4 kommentarer:

  1. Hei.
    Disse ble prøvd ut i kveld, og de ble absolutt en vinner. Sjekk ut bloggen min også hvor jeg har linket til deg :-)
    Takk for inspirasjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :) Veldig hyggelig at du hadde linket til meg :)

      Slett
  2. Hei.
    Hvor har du kjøpt de fine formene?
    Muffinsene så forresten super gode ut. De skal jeg prøve :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du :)
      De har jeg fått av min søster. Hun kjøpte dem i USA... Men de er å finne på amazon.com og ebay.com. Bare søk på "teacup cupcake molds" :)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)