torsdag 5. januar 2012

Loff med gresskarkjerner og valnøtter

Jeg inviterte familien (mor, far og søstro. lillebror var også invitert, men han kom ikke) på julelunsj fjerde søndag i advent. Jeg planla hjemmelaget brød og godt pålegg. Når jeg plutselig ble alene om husvasken før gjestene kom var jeg glad jeg hadde brødbakemaskinen (som har blitt altfor lite brukt i det siste, stakkar). Jeg hev ingrediensene i maskinen, trykket på noen knapper og kunne ta ut et ferskt brød to og en halv time senere. Fantastisk! 


Dette trenger du til et stort brød:
- 3,5 dl lunkent vann
- 2 ss solsikkeolje
- 600 g hvetemel
- 1 ts salt
- 4 ts sukker
- 30 g gresskarkjerner
- 40 g grovhakkede valnøtter
- 4 ts tørrgjær

Slik gjør du:
Ha ingrediensene i brødbakemaskinen i samme rekkefølge som i ingredienslisten og sett brødbakemaskinen på hurtigprogrammet (eller et annet passende program).
La brødet kjøle seg litt ned på rist før du skjærer i det.
Du kan selvfølgelig bruke denne oppskriften hvis du baker brødet selv også. Bland det våte, bland det tørre og bland sammen. Kna til en fin deig og hev i 30 minutter. Rull deigen til en passe lang pølse til en brødform og legg det i den smurte formen. Hev opp til kanten og stek nederst i ovnen på 200 grader til brødet er ferdig.

1 kommentar:

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)