mandag 12. desember 2011

Utradisjonelle lussekatter

Jeg har laget lussekatter i siste liten sånn at dere også kan ha glede av oppskriften i år. I hvertfall hvis du har tid imorgen. Jeg har kalt dem utradisjonelle fordi jeg har brukt sjokoladebiter istedenfor rosiner av den enkle grunn at jeg ikke liker rosiner. Så nå kan Luciadagen bare komme for jeg er klar!

Dette trenger du til ca. 30 lussekatter:
- 175 g smør
- 5 dl melk
- 1 pk gjær (tørr eller fersk)
- ca. 3 dl sukker
- ½ ts finstøtte safrantråder
- ½ ts salt
- 1 egg
- ca. 1 kg hvetemel
- sjokoladebiter
- 1 egg til pensling

Slik gjør du:
Smelt smøret og ha i melken. Varm opp til 37 grader. Ha melkeblandingen i en bakebolle og ha i gjæren. 
Rør til den er oppløst. Ha i sukker, safran, salt og egg og rør til det er blandet. Spe med hvetemel til deigen er fast. 
Elt den noen minutter og elt eventuelt inn mer mel. Legg deigen tilbake i bollen og la den heve til dobbel størrelse (ca. 30 minutter). Kna deigen lett sammen...
...og form lussekatter av den. Legg dem på et smurt eller bakepapirkledd stekebrett.
Pynt med sjokoladebiter. 
Legg et rent kjøkkenhåndkle over bollene og la dem heve ca. 30 minutter. Varm opp ovnen til 225 grader mot slutten av hevetiden. Pensle bollene med et lett sammenpisket egg og stek bollene midt i ovnen i 5-10 minutter. 
La dem avkjøle seg litt før du smaker.
Ha en fin Luciafeiring :)

6 kommentarer:

  1. Å, så lurt med å bytte ut rosiner med sjokoladebiter! Det har jeg aldri tenkt på før. Jeg liker nemlig heller ikke rosiner og plukker de alltid av. Takk for et flott innlegg.

    SvarSlett
  2. ser kjempe godt ut, den må jeg lage! men kan man bytte ut safran med noe annet eller evt droppe det?

    SvarSlett
  3. Gurkemeie brukte alltid moren min da vi ikke hadde råd til safran når jeg var liten. Funket fint det. Smaker nesten helt likt ;)

    SvarSlett
  4. Caroline: Jeg også pleide å plukke dem av eller bare spise lussekattene uten rosiner, men fra nå av blir det bare sjokolade her :)

    Anonym: Som Caroline sa kan du bytte det ut med gurkemeie :) Da får du gule boller uten at du trenger å bruke en formue på safran. Du mister safransmaken, men for mange er det den gule fargen som er det viktigste med lussekatten og da fungerer gurkemeie helt greit :)

    SvarSlett
  5. Jeg tenkte å lage lussekatter i dag, men de hadde ikke safran på butikken=( Jaja, neste år da=P
    Mye bedre med sjokoladebiter enn rosiner spør du meg;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)