lørdag 9. juli 2011

Mammas hjemmelagde seibiff

Her kommer en fiskefavoritt fra mammas kjøkken. Stekt seifilet med løksaus servert med poteter og gulrøtter.

Dette trenger du til 2 personer:
- 300 g seifilet uten skinn
- 1/2 løk
- 1 ss solsikkeolje
- 3 ss mel
- salt og pepper
- 2 ss smør
- 3 dl vann
- 4-6 poteter
- 2 gulrøtter

Slik gjør du:
Trekk poteter og gulrøtter i 20-30 minutter avhengig av størrelse og type. Skjær løken i strimler.
Fisken skjæres i serveringsstykker. 
Bland sammen mel, salt og pepper og vend fiskebitene i melblandingen.
Ta vare på resten av melblandingen. Varm opp stekepannen til middels høy temperatur og ha i oljen. Stek løken til den er myk og begynner å få farge. 
Legg løken til side.
Ha smøret i stekepannen... 
...og stek fisken et par minutter først på den ene siden...
...også på den andre. 
Ha løken tilbake i pannen. 
Dryss på resten av melblandingen og rør den forsiktig inn med stekespaden.
Hell på vannet og la det koke et par minutter. 
Smak eventuelt til med mer salt og pepper. Server seibiffen rett fra pannen med de ferdigkokte potetene og gulrøttene.

3 kommentarer:

  1. Å seibiff! Det må jeg lage en dag :D

    SvarSlett
  2. det må du! jeg fikk seifilet av pappa som han hadde fisket på hytten, så da tenkte jeg at jeg måtte lage seibiff :)

    SvarSlett
  3. Dagens middag her i huset:)) -Vigdis-

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)