onsdag 18. mai 2011

Sjokoladecupcakes med hasselnøtter og sjokoladeglasur

Jeg har vært på kitch'n og kjøpt meg sprøytepose med 5 forskjellige tupper. Det ble en sånn billig en til 69 kroner. Jeg fant ut at det var best å prøve litt og se om jeg synes det var gøy før jeg eventuelt kjøper noe dyrere. Jeg pleier ikke å synes at ting jeg ikke får til er noe gøy, noe som er mye av grunnen til at jeg ikke har tatt lappen enda. Men nok om det... Tilbake til cupcakesene. Den nye sprøyteposen måtte jo testes, så jeg bestemte meg for å lage sjokoladecupcakes med hasselnøtter og toppe det hele med sjokoladeglasur og litt grovhakkede hasselnøtter til pynt. Resultatet ble slik:

Jeg gidder ikke legge skjul på det en gang: Jeg ble ganske fornøyd med min egen innsats, og synes de ble veldig fine til å være mitt første møte med sprøytepose. Også smakte de helt fantastisk!
Dette trenger du til 12 mellomstore cupcakes:
- 3,5 dl hvetemel
- 1 dl kakaopulver
- 1 ts vaniljesukker
- 1,5 ts bakepulver
- 125 g romtemperert smør
- 2,5 dl sukker
- 2 egg
- 1 dl melk
- 1/2 dl crème fraîche
- 50 g hasselnøtter
- 25 g hasselnøtter til topping

Glasur:
- 1 ts vaniljesukker
- 2 ss kakaopulver
- 5 dl melis
- 4 ss romtemperert smør
- 4-6 ss melk

Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 175 grader. Bland sammen hvetemel, kakaopulver, vaniljesukker og bakepulver i en bolle. 
Del smøret i terninger og pisk det sammen med sukkeret. 
Tilsett ett egg om gangen og rør godt mellom hvert egg. 
 Bland sammen melk og crème fraîche. Ha melblanding og melkeblanding vekselvis i røren mens du rører. 
Grovhakk hasselnøttene og bland dem inn. 
 Ha papirformer i et muffinsbrett og fordel røren i formene. 
De skal være litt over halvfulle. Stek cupcakesene midt i ovnen i ca. 20 minutter.
 Avkjøl dem på rist.
Lag glasuren slik: Ha vaniljesukker, kakaopulver og melis i foodprosessoren og kjør det noen sekunder for å få vekk klumpene.
 Ha i smøret og miks det fort sammen.
Tilsett litt og litt melk til ønsket konsistens.
Ha glasuren i en sprøytepose og sprut glasuren på de avkjølte cupcakesene.
Hvis du skal fryse ned noen av cupcakesene har du bare glasur på dem du ikke skal fryse. Fryseboksen og glasur er nemlig ikke så gode venner. Resten av glasuren kan oppbevares tett i kjøleskapet i opp til en uke. Når du får lyst på en cupcake tiner du den og spruter glasur på :)
Strø litt grovhakkede hasselnøtter på toppen.
Du må gjerne trykke dem litt ned i glasuren hvis den har begynt å stivne.
Mmmmm!

2 kommentarer:

  1. Mmm, disse så gode ut! Du får lage dem til meg når jeg kommer i pinsen :D

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)